12 علت رد شدن پایان نامه در دفاع

,
12 علت رد شدن پایان نامه در دفاع
  • دفاع‌کردن از پایان‌نامه‌های دانشجویی و فارغ التحصیل شدن از مقاطع تکمیلی و دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری نیازمند رعایت یک سری قوانین است. با رعایت این قوانین کیفیت پژوهش شما افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی عدالت آموزشی نیز برقرار می‌شود. در جلسه دفاع پایان نامه شما ممکن است رد بشود و یکی از دلایل رد شدن پایان نامه شما، رعایت ‌نکردن مواردی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    تیم متخصص کافه یادداشت، با تضمین کیفیت و تحویل به موقع آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام پایان نامه دانشگاهی می باشد. با اعتماد به تیم ما، پایان نامه ایده‌آل خود را ارائه کنید. راهنمایی متخصصان ما در انتظار شماست. برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 09359816287 در تماس باشید.

    چرا پایان‌نامه‌ها در جلسه دفاع رد می‌شوند؟

    مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از جمله مورادی هستند، که ممکن است باعث شوند پایان‌نامه شما رد شود. با رعایت این موارد شانس رد شدن پایان نامه خود را خیلی کمتر می‌کنید.

    ● موضوع نامناسب یا تکراری

    این مورد به‌ندرت رخ می‌دهد؛ اما غیرممکن نیست. موضوعی که انتخاب می‌کنید از فیلترهای مختلفی مثل استاد راهنما، مشاور و شورای پژوهش دانشگاه رد می‌شود. بعد از این فیلتر اگر نیاز باشند به شما تذکر می‌دهند که موضوع خود را عوض کنید. اما دانشجو نیز باید از موضوع خود اطمینان کافی داشته باشد که خیلی قدیمی یا تکراری نباشد.

    ● زمانی که دانشجو قادر به پاسخ دادن به سؤالات اساسی نباشد.

    این طبیعی است که دانشجویان پاسخ تمامی سؤالات را ندانند؛ اما اگر داوران متوجه شوند دانشجو خودش پژوهش را انجام نداده و پایان‌نامه را ننوشته یا به پایان‌نامه تسلط کافی ندارد، آن را رد می‌کنند.

    ● عدم توانایی به پاسخگویی سؤالات داوران

    مهم‌ترین نکته‌ای که باعث رد شدن پایان نامه می‌شود این است که دانشجو به‌اندازه کافی در پاسخگویی به سؤالات مطرح شده در پژوهش نوآوری نداشته. عدم داشتن نوآوری این مفهوم را منتقل می‌کند که شما صرفاً یک گزارش تهیه کرده‌اید و تحقیق شما تفاوتی با کارهای پیشین ندارد. نوآوری شما هرچند کم و جزئی باشد، باید به‌صورت کاملاً شفاف و واضح بیان شود.

    ● کپی بودن پایان‌نامه

    یکی از مواردی که موجب رد شدن پایان نامه می‌شود، این است که پایان‌نامه یک نسخه کپی از پایان‌نامه دیگران باشد. تحقیقی که می‌نویسید باید کاملاً منحصرا مال خودتان باشد؛ زیرا موضوع خاص است و روش‌های تحقیق شما با دیگران فرق دارد. اگر این کپی‌برداری در فصل چهارم و پنجم باشد پایان‌نامه به‌کلی رد می‌شود؛ زیرا این امر به معنی انجام ندادن کل پژوهش است. دلیل این امر این است که در فصل چهارم و پنجم پایان‌نامه شما باید داده‌های به دست آمده را تجزیه‌وتحلیل کنید و نتیجه‌گیری انجام دهید و این موضوع با توجه به متفاوت بودن روش تحقیق هر فرد، نباید شبیه پایان‌نامه فرد دیگری باشد.

    ● انتخاب اشتباه روش تحقیق پایان‌نامه

    ما چند نوع روش تحقیق داریم که شامل روش تحقیق تاریخی، توصیفی، تجربی، کمی، کیفی و ترکیبی است. اینکه کدام روش را برای پژوهش پایان‌نامه خود انتخاب کنید کاملاً بستگی به موضوع پایان‌نامه شما دارد. اگر روش تحقیقی که انتخاب کردید اشتباه باشد، سه فصل از پایان‌نامه شما رد می‌شود.

    ● عدم پیوستگی بین بخش‌های پایان‌نامه

    فصول پایان‌نامه شامل پنج فصل است که این پنج فصل باید طبق اصول و ترتیب خاصی نگارش شوند. اگر به‌اصطلاح از این شاخه به آن شاخه بپرید و هر موضوع را به طور کامل بررسی نکنید پایان‌نامه شما رد می‌شود.

    ● عدم وجود نرم‌افزارهای تحلیل داده در پژوهش

    همان‌طور که قبلاً اشاره شد روش‌های مختلفی برای پژوهش وجود دارد و شما باید مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. اگر پژوهش شما به‌گونه‌ای است که باید از روش کمی استفاده کنید، مجبورید از یک سری نرم‌افزارها برای تحلیل داده‌های خود استفاده کنید. لازم نیست در همه پژوهش‌ها از نرم‌افزارهای تحلیل داده استفاده کنید؛ اما اگر استفاده کردید باید حتماً آن را در فصل سوم پژوهش ذکر کنید و مفصل توضیح دهید؛ در غیر این صورت پایان نامه شما رد می‌شود.

    ● وجود اشتباهات علمی در پایان‌نامه

    نتایج تحقیقات شما باید به‌صورت معتبر ذکر شود. هر جمله خود را باید با دلیل ذکر کنید و بگویید این جمله شما به چه دلیل درست است. اگر از داده‌ها و نتایجی که در پژوهش خود به دست می‌آورید به‌درستی استفاده نکنید و پایان‌نامه شما دارای اشتباهات علمی باشد، رد می‌شود.

    ● عدم نگارش درست و اصولی فصل‌های پایان‌نامه

    همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، فصول پایان‌نامه دارای ترتیب خاصی هستند که باید اصول خاصی را در نگارش آنان رعایت کرد. اما قبل از اینکه پایان‌نامه خود را چاپ کنید باید آن را به دست کارشناسان بسپارید تا یک چک نهایی روی آن انجام دهند و به شما این اطمینان را بدهند که پایان‌نامه شما رد نمی‌شود. به این منظور می‌توانید از کارشناسان خبره کافه یادداشت کمک بگیرید.

    ● رفرنس دهی نادرست در فصل دوم

    در فصل دوم پایان‌نامه باید رفرنس‌ها و منابع پژوهش خود را بنویسید. اگر این کار را به‌درستی انجام ندهید داوران می‌توانند پایان‌نامه شما را رد کنند.

    برای رد نشدن پایان‌نامه چه کنیم؟

    ● کارهایتان را به دقیقه 90 موکول نکنید.
    ● اگر استرس زیادی را متحمل می‌شوید با یک مشاور صحبت کنید.
    ● جلسه دفاع را برای خودتان شبیه‌سازی کنید.
    ● از هیئت داوران برای خودتان غول نسازید.
    ● کارهایی که به شما آرامش می‌دهند را انجام دهید.
    ● مهارت‌های لازم را برای ارائه پایان‌نامه در خودتان پرورش دهید.

    اگر پایان‌نامه رد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

    اگر پایان‌نامه شما رد شود، طبق قوانین دانشگاه خودتان به شما 3 ماه فرصت می‌دهند تا مشکلات ذکر شده توسط هیئت داوران را بررسی کنید. سپس باید مجدداً مراحل برگزاری دفاع را انجام دهید و برای بار دوم از پایان‌نامه خود دفاع کنید. نمره پایان‌نامه شما طبق جلسه دوم دفاع به شما تعلق خواهد گرفت.

    سخن پایانی

    کافه یادداشت یکی از مؤسساتی است که می‌تواند کارهای نگارش پایان‌نامه را برای شما انجام دهد. اگر وقت کافی ندارید می‌توانید کارهای مربوط به دفاع از پایان نامه خود را به کافه یادداشت و متخصصان خبره آن بسپارید. این مؤسسه همچنین صفر تا صد کارهای ترجمه تخصصی به زبان‌های عربی و فرانسوی را برای شما انجام می‌دهد. اگر در روند نگارش و پژوهش پایان‌نامه خود به مشکل برخورده‌اید همین حالا می‌توانید با متخصصان و مشاوران کافه یادداشت که به‌صورت 24 ساعته در طول هفته در دسترس هستند تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *