موانع موجود و مشکلات اساسی دانشجویان در روند نگارش پایان نامه

,
موانع موجود و مشکلات اساسی دانشجویان در روند نگارش پایان نامه
  • پایان‌نامه یکی از ارکان اساسی در دانشگاه‌هاست. نگارش پایان‌نامه نه ‌تنها به دانشجو روش‌های پژوهش را می‌آموزد؛ بلکه یکی از روش‌های تولید علم است. اگر شما هم در حال گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی هستید، قطعاً یکی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو خواهید شد، نگارش پایان‌نامه است.

    در واقع پایان‌نامه، نتیجه ماه‌ها پژوهش و تحقیق شما را نشان می‌دهد. دانشجویان در روند نگارش پایان نامه با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این مشکلات از دلایل طولانی شدن این روند و عدم تحویل و ارائه به موقع پایان‌نامه است.

    تیم متخصص کافه یادداشت، با تضمین کیفیت و تحویل به موقع آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام پایان نامه دانشگاهی می باشد. با اعتماد به تیم ما، پایان نامه ایده‌آل خود را ارائه کنید. راهنمایی متخصصان ما در انتظار شماست. برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 09359816287 در تماس باشید.

    موانع موجود و مشکلات اساسی دانشجویان در روند نگارش پایان نامه

    • نداشتن اشتیاق و شوق و ذوق برای انجام پژوهش‌های علمی

    امروزه اکثر دانشجویان فقط به دنبال کسب نمره قبولی هستند. بیشتر دانشجویان دوره کارشناسی‌ ارشد و دکتری اشتیاقی برای انجام پژوهش‌های علمی ندارند. اغلب دانشجویان درک صحیحی از اهداف پایان‌نامه ندارند و حتی ماهیت آن را به خوبی درک نکرده‌اند. بیشتر آن‌ها نمی‌خواهند خودشان را درگیر مشکلات بیشتری کنند و ترجیح می‌دهند برای نوشتن پایان‌نامه از افراد دیگر کمک بگیرند و این کار را به تنهایی انجام ندهند.

    • انتخاب موضوع نامناسب

    خیلی از دانشجویان فکر می‌کنند باید اولین موضوعی که انتخاب کرده‌اند را بپذیرند درحالی‌که این چنین نیست. بعضی از موضوعات به یاس و سردرگمی دانشجو می‌افزایند و معمولاً این موضوعات پیچیده هستند که باعث می‌شوند پژوهش‌ها به‌صورت نیمه‌کاره رها شوند. دانشجویان بسیاری از دوره‌های تکمیلی سال‌های زیادی را صرف انجام پژوهش و پایان‌نامه می‌کنند و به دلیل موضوع نامناسب پروژه‌هایشان به‌صورت نیمه‌کاره رها می‌شود.

    • عدم درک درست از نحوه پژوهش و پایان‌نامه‌ نویسی

    یکی از مهم‌ترین کارهایی که به شما کمک می‌کند پایان‌نامه را به درستی پیش ببرید، این است که روش درستی را برای انجام پژوهش خود در نظر بگیرید. نداشتن آگاهی از این موضوع، فرایند نوشتن پایان‌نامه و ارائه آن را با مشکلات جدی روبرو می‌کند. برای مثال هنگام نوشتن پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری باید از روش تحقیق تحلیلی و توصیفی به‌صورت هم‌زمان استفاده شود. روش تحقیقی توصیفی به تنهایی پاسخگوی سؤالات دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری نیست.

    • ضعیف بودن برنامه‌ریزی و مدیریت تحقیق

    زمان‌بندی غیراستاندارد و نامناسب، درست برآورد نکردن هزینه‌ها، عدم انجام تبادل فکری بین دانشجو و استاد راهنما از جمله مواردی هستند که ضعف در برنامه‌ریزی را نشان می‌دهند و می‌توانند باعث مواجه شدن روند نگارش پایان نامه با مشکل شود.

    • بی‌فایده بودن نتایج تحقیقات

    ممکن است یکی از دلایل بی‌علاقگی دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ننوشتن پایان‌نامه و انجام ندادن پژوهش‌ها این باشد که تمامی پژوهش‌ها بی‌نتیجه هستند. در جامعه ما جایگاه علمی پایان‌نامه‌ها روشن نیست. باعث تأسف است که بسیاری از پایان‌نامه‌هایی که اعتبار جهانی دارند در کتابخانه دانشگاه‌ها به‌صورت بلااستفاده رها شده‌اند. استفاده نکردن دستگاه‌های اجرایی از پژوهش‌های پایان‌نامه‌ای از دیگر دلایل بی‌رغبتی دانشجویان نسبت به نگارش پایان‌نامه است.

    • منابع پژوهشی محدود

    نبود منابع کافی برای پژوهش‌هایی که انجام می‌شوند از دیگر مشکلات دانشجویان در روند نگارش پایان نامه است. جامعه ما دچار کمبود منابع علمی است و این منابع علمی می‌تواند مجلات، کتاب‌ها و مقالات تخصصی، اسناد و مدارک باشد. ترجمه‌های تخصصی درست از این منابع نیز در دسترس دانشجویان قرار ندارد.
    گاهی حتی سازمان‌های مربوطه نیز همکاری لازم را با دانشجو برای ارائه اسناد و مدارک انجام نمی‌دهند. بعضی از متغیرهایی که ناخواسته هستند نیز می‌توانند روند نگارش پایان نامه را به کندی پیش ببرند. کمبود منابع مالی و پیشینه پژوهشی اندک را هم اگر به موارد بالا اضافه کنید، مشکلات دانشجو چند برابر خواهد شد.

    • عدم تسلط دانشجو به برنامه‌های موردنیاز

    اکثر دانشجویان به نرم‌افزارهای آماری و آزمون‌های آماری تسلط کافی ندارند. از این مورد می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین نقطه ضعف دانشجویان در روند نگارش پایان نامه یاد کرد.

    • عدم آشنایی دانشجویان با نحوه نگارش صحیح

    بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند برای نوشتن پایان‌نامه باید از چه فونت و سایزی استفاده کنند. گاهی حتی ممکن است اصطلاحات و مهم و اسامی خارجی را در قسمت پاورقی وارد نکنند.

    • تصورات اشتباه دانشجو

    1. تحقیق زمانی اعتبار بیشتری دارد که پژوهشگر تعداد سوالات و فرضیه‌های بیشتری را مطرح کند.
    2. تحقیق زمانی معتبرتر است که روش‌های آماری پیشرفته داشته باشد.
    3. استفاده از پرسشنامه در پژوهش ضروری است.

    • مشکلات فردی دانشجویان

    طبق یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً انجام شده، مشکلات فردی دانشجویان نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روند نگارش پایان نامه شود. این مشکلات به شرح زیر است.
    1. نداشتن تسلط کافی روی مهارت پژوهش
    2. نداشتن تسلط روی مهارت تحلیل کردن داده‌های حاصل از پژوهش
    3. غیر مرتبط بودن رشته تحصیلی
    4. نداشتن پتانسیل انجام کارهای تیمی و گروهی
    5. نداشتن مهارت‌های خود تنظیمی و مدیریت زمان
    6. تسلط نداشتن به راه‌ و روش نگارش ‌های علمی

    کلام آخر

    بی شک تحصیلات تکمیلی در دنیا از اهمیت و جایگاه علمی بالایی برخوردار است. نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. واضح است که هر کاری سختی‌های خود را دارد. در روند نگارش پایان نامه مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود؛ اما همه این مشکلات را دانشجو نمی‌تواند حل کند. حل برخی از این مشکل‌ها فقط توسط مدیران و مسئولان امکان‌پذیر است. پژوهشگر باید شوق و اشتیاق برای انجام پژوهش را داشته باشد.
    اگر به‌ قصد دریافت مدرک وارد دوره تحصیلات تکمیلی شده‌اید سخت در اشتباهید. پایان‌نامه زمانی از کیفیت و اعتبار خوبی برخوردار است که نتیجه تلاش و پژوهش دانشجوی علاقه‌مند باشد. کپی‌برداری از کار دیگران نیز در این زمینه اصلاً کار شایسته‌ای نیست. اگر در دوره تحصیلات تکمیلی هستید و الان زمان نگارش پایان‌نامه ارشد و یا رساله دکتری شما رسیده است، وقت آن است که از کافه یادداشت مشاوره بگیرید.
    کافه یادداشت کنار شماست تا با این موانع و مشکلات به تنهایی روبه‌رو نشوید. اگر برای انجام پروپوزال یا رساله دکتری خود نیاز به ترجمه تخصصی دارید باز هم می‌توانید از خدمات کافه یادداشت استفاده کنید. این مؤسسه همچنین می‌تواند پروژه‌های دانشگاهی تمامی گرایش‌ها و رشته‌ها را انجام دهد.

    کافه یادداشت

    تیم پژوهشی کافه یادداشت کار خود را از سال ۱۳۸۹ به مدیریت آقای احسان عطایی فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه امام رضا (ع) مشهد آغاز کرد؛ زمینه فعالیت های این تیم از ترجمه و خلاصه سازی شروع شده و به مشاوره در انجام پروپوزال، پایان نامه، مقالات دانشگاهی و سمیناری ختم می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *