چکیده پایان‌نامه چه اهمیتی دارد؟ راهنمایی برای نگارش صحیح آن

,
چکیده پایان‌نامه چه اهمیتی دارد؟ راهنمایی برای نگارش صحیح آن
  • ما در عصری قرار داریم که هر روز انفجار اطلاعات اتفاق می‌افتد. وجود چکیده در قسمت آغازین مقالات و کارهای تحقیقی، پایان‌نامه و رساله دکتری به دیگر محققان کمک می‌کند سریع‌تر به اطلاعاتی که مدنظرشان است دست پیدا کنند. از طرفی سرعت انجام دادن کارهایشان بالاتر رفته و می‌توانند بادقت و مهارت بیشتری به مطالعه بپردازند.

    چکیده پایان‌نامه چیست و چه نکاتی در نوشتن آن باید رعایت شود؟

    چکیده به خلاصه‌ای از تمام پایان‌نامه یا رساله گفته می‌شود که در بیشتر اوقات از دو پاراگراف مستقل و منسجم تشکیل شده است. این پاراگراف شامل 400-300 کلمه است و نباید از 3 صفحه فراتر برود. موارد زیر باید به ترتیب در نوشتن چکیده پایان‌نامه رعایت شوند.
    • اهداف کلی مطالعه و مسائل مورد پژوهش
    • طرح کلی مطالعه
    • یافته‌های اصلی که با کمک تحلیل نتایج به دست آمده‌اند
    • خلاصه‌ای کوتاه از تفسیر نتایج و نتیجه گیری
    چکیده پایان‌نامه بخش کوتاهی از آن را در بر می‌گیرد اما در همین بخش کوتاه باید موارد زیر را بگنجانید.
    • موضوع: پایان‌نامه درباره چیست و دامنه تحقیقاتی پایان نامه
    • هدف: هدف از نوشتن این پایان‌نامه چیست و سؤالات پژوهشی مطرح شده در آن
    • روش‌ها: چه روش‌هایی در نگارش این پایان‌نامه استفاده شده؟ نحوه جمع‌آوری داده‌ها و روش تجزیه‌وتحلیل آن‌ها
    • نتایج: ذکر خلاصه‌ای از نتایج مهم و یافته‌های کلیدی حاصل از پژوهش
    • نتیجه‌گیری: ذکر نتیجه‌های اصلی و میزان اهمیت آن‌ها در حوزه موردنظر
    • پیامدها و توصیه‌ها: پیشنهادات شما بر اساس پژوهش‌هایتان برای تحقیقات بعدی

    تیم متخصص کافه یادداشت، با تضمین کیفیت و تحویل به موقع آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام پایان نامه دانشگاهی می باشد. با اعتماد به تیم ما، پایان نامه ایده‌آل خود را ارائه کنید. راهنمایی متخصصان ما در انتظار شماست. برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 09359816287 در تماس باشید.

    نکات مهم در نوشتن چکیده پایان‌نامه

    این قسمت از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های پایان‌نامه است که درواقع یک خلاصه مختصر از پژوهشی که شما انجام داده‌اید را نشان می‌دهد و ممکن است با همین بخش توسط داوران و مخاطبان مورد قضاوت قرار بگیرید. بسیاری از دانشجویان این بخش را جدی نمی‌گیرند؛ اما باید بدانید اغلب اوقات، مخاطبان و خوانندگان اول از همه به بخش چکیده شما مراجعه می‌کنند. اگر با رعایت نکاتی که در ادامه می‌گوییم این بخش را بنویسید، خواننده را ترغیب خواهید کرد پایان‌نامه شما را تا انتها بخواند.
    1) چند عامل مهم تعیین می‌کنند چکیده پایان‌نامه شما چند صفحه باشد. این عوامل شامل موضوع پایان نامه، حجم و تعداد صفحات پایان نامه می‌باشد. طبق این موارد پکیده پایان نامه شما بین 300 کلمه تا 3 صفحه متغیر خواهد بود. اگر مطالب چکیده، مختصر و مفید باشند مخاطب به خواندن کامل آن ترغیب خواهد شد.

    2) هنگام نوشتن چکیده از افعالی که زمان حال یا آینده دارند استفاده نکنید. پایان‌نامه شما در مورد پژوهشی است که در گذشته انجام شده و به اتمام رسیده. باید برای نوشتن چکیده پایان‌نامه از افعال گذشته استفاده کنید.
    3) از جملات کوتاه، مختصر و واضح استفاده کنید تا منظور خود را برسانید. از نوشتن جملات طولانی بپرهیزید. همچنین از کلمات هم معنی، تکراری، صفات زیاد و بی جا استفاده نکنید.
    4) نظر شخصی خود را در چکیده ننویسید و فقط از اطلاعات معتبر و نتایج پژوهش خود استفاده کنید.
    5) قبل از اینکه چکیده را در پایان‌نامه قرار دهید، آن را از نظر قواعد دستوری و علامت‌های نگارشی بررسی کنید تا اشتباهی نداشته باشید.
    6) حتما با استاد راهنما و مشاور خود در زمینه نوشتن چکیده پایان‌‌نامه صحبت کنید تا آن را به بهترین نحو ارائه کنید.

    چگونه چکیده پایان‌نامه را بنویسیم؟

    برای اینکه چکیده پایان‌نامه خود را به بهترین شکل بنویسید، بهتر است از قواعد خاصی پیروی کنید تا به مشکل نخورید. موارد زیر را در نوشتن چکیده پایان‌نامه خود رعایت کنید.
    مقدمه: در این قسمت باید موضوع پایان‌نامه، هدف اصلی تحقیق و سوالات مورد بررسی را به‌طور خلاصه بنویسید.
    روش‌شناسی: متدهایی استفاده شده و فرایندهای طی شده را بنویسید. به‌صورت خلاصه ابزارهایی که استفاده کردید، روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و مشخصات جامعه نمونه را نام ببرید.
    نتایج: جزئیات را حذف کنید و یافته‌های مهم تحقیق و خلاصه‌ای از نتایج را به طور خلاصه شرح دهید. لازم نیست خیلی دقیق و با جزئیات نتایج را بنویسید.
    پیشنهادات: چه پیشنهاداتی برای محقق بعدی که می‌خواهد در مورد این موضوع تحقیق کند دارید؟
    کلمات کلیدی: کلمات کلیدی را نام ببرید و بگویید کدام یک از آن‌ها در فهرست محققان بعدی قرار خواهد گرفت؟
    محدودیت‌ها: اگر محدودیت‌هایی را در طول تحقیق تجربه کرده‌اید آن‌ها را کاملا واضح و روشن بیان کنید.
    همانطور که گفتیم حداقل میزانی که برای چکیده باید در نظر بگیرید 400-300 کلمه است. این کاملاً بستگی به هنر نویسندگی و تسلط بالای شما روی موضوع دارد که بتوانید در این تعداد محدود از کلمات موارد گفته شده را بگنجانید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از نوشتن چکیده پایان‌نامه خود، آن را در اختیار یک نویسنده خبره‌ قرار دهید تا از جامعیت و صحیح بودن آن مطمئن شوید. به این منظور می‌توانید از متخصصان و نویسندگان کافه یادداشت کمک بگیرید.
    رعایت نکات زیر چکیده پایان‌نامه شما را بهتر خواهد کرد:
    • عنوان را در چکیده دوباره تکرار نکنید.
    • از استنادکردن به مراجع بپرهیزید.
    • روی 5-4 نکته یا یافته اساسی تمرکز کنید.
    • ویرایش چکیده را با دقت انجام دهید. مطمئن شوید همه کلمات مرتبط هستند و منظور را واضح و روشن بیان می‌کنند.
    • از نوشتن اطلاعات پس‌زمینه بپرهیزید.
    • نکاتی که در پایان‌نامه ذکر نشده‌اند را در قسمت چکیده پایان‌نامه بیان نکنید.
    • بیش از حد چیزی را تکرار نکنید و از نوشتن کلمات تکراری بپرهیزید.

    کلام آخر

    نوشتن پایان‌نامه شاید سخت به نظر برسد؛ اما اگر به‌درستی مراحل نوشتن آن را رعایت کنید و یا نوشتن آن را به دست افراد متخصص بسپارید، اصلاً برای شما چالش‌برانگیز و سخت نخواهد بود. یکی از مؤسساتی که می‌تواند به شما در نگارش کمک کند، بدون شک کافه یادداشت است. کافه یادداشت با داشتن خدماتی از جمله ترجمه تخصصی، انجام پایان‌نامه مقطع ارشد و رساله مقطع دکتری می‌تواند صفر تا صد مراحل کارهای شما را با تضمین اصالت و کیفیت انجام دهد. نگران هزینه هم نباشد. قیمت‌گذاری در این مؤسسه طوری انجام می‌شود که هم متخصصان و هم شما راضی باشید.

    کافه یادداشت

    تیم پژوهشی کافه یادداشت کار خود را از سال ۱۳۸۹ به مدیریت آقای احسان عطایی فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه امام رضا (ع) مشهد آغاز کرد؛ زمینه فعالیت های این تیم از ترجمه و خلاصه سازی شروع شده و به مشاوره در انجام پروپوزال، پایان نامه، مقالات دانشگاهی و سمیناری ختم می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *