بررسی 20 مورد از اشتباهات رایج دانشجویان در نوشتن پایان نامه

,
بررسی 20 مورد از اشتباهات رایج دانشجویان در نوشتن پایان نامه
  • دفاع از پایان‌نامه لحظه‌ای بسیار استرس‌آور برای دانشجویانی است که در این موقعیت قرار گرفته‌اند یا می‌خواهند به‌زودی آن را تجربه کنند. تفکراتی مانند تأییدنشدن مقاله یا انجام یک سری اشتباهات رایج مدام در ذهن دانشجویان ایجاد می‌شود. هنگام دفاع، داوران اشکالات پایان‌نامه را به شما اعلام می‌کنند. از این اشتباهات می‌توان به‌سادگی پیشگیری کرد و کیفیت پایان‌نامه را بیشتر کرد. وقتی بدانید که چه کارهایی را نباید در نوشتن پایان انجام دهید، قطعاً امتیاز بهتری کسب می‌کنید. اگر می‌خواهید این اشتباهات رایج را بشناسید تا در پروسه نگارش‌پایان نامه تکرارشان نکنید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

    تیم متخصص کافه یادداشت، با تضمین کیفیت و تحویل به موقع آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام پایان نامه دانشگاهی می باشد. با اعتماد به تیم ما، پایان نامه ایده‌آل خود را ارائه کنید. راهنمایی متخصصان ما در انتظار شماست. برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 09359816287 در تماس باشید.

    اشتباهات رایج دانشجویان حین نوشتن پایان‌نامه

    در این بخش به بررسی 20 مورد از اشتباهات رایج دانشجویان می‌پردازیم.

    1. انتخاب موضوع نامناسب و یا اشتباه

    برخی دانشجویان فکر می‌کنند اولین موضوعی که به ذهنشان رسید را باید انتخاب کنند و پژوهش و نگارش را در همان زمینه آغاز کنند. این تفکر اشتباه است و تا رسیدن به موضوعات نهایی ممکن است موضوعات مختلفی به ذهنتان برسد. درضمن موضوع شما باید متناسب با رشته و گرایش شما باشد.

    2. اشتباه در انتخاب استاد راهنما

    برخی استادان راهنما خودشان موضوع را برای دانشجو انتخاب می‌کنند که این کار بسیار نادرست است. دانشجو باید طبق علاقه خود، موضوع را انتخاب کند و پژوهش را در همان زمینه با اشتیاق انجام دهد تا پایان‌نامه خوبی تحویل دهد. ضمناً استاد راهنمای شما باید همراه دائمی شما باشد و روحیات و اخلاقیاتشان متناسب با روحیات شما باشد. از جمله اشتباهات رایجی که دانشجویان انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند اگر استادی که مشغله بیشتری دارد و درگیر پایان‌نامه دیگران است را انتخاب کنند بهتر پیش می‌روند. اما استادانی که راهنمای چند پایان‌نامه هستند ممکن است نتوانند به‌خوبی به شما کمک کنند.

    3. اشتباه در انجام پروپوزال

    اگر در انجام پروپوزال اشتباه کنید، زمان و هزینه شما هدر می‌رود. رایج‌ترین اشتباهی که در زمینه انجام پروپوزال وجود دارد، انتخاب موضوع نامناسب است که به آن پرداختیم. دیگر اشتباهی که دانشجویان انجام می‌دهند این است که قبل از انجام پروپوزال نسبت به تکراری بودن موضوع استعلام نمی‌گیرند. برای جلوگیری از این اشتباه می‌توانید پروپوزال های دیگران را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف آنان را بررسی کنید.

    4. اشتباه در استفاده از منابع و ذکر نکردن منابع

    منابعی که از آن‌ها برای نگارش پایان‌نامه استفاده می‌کنید باید به‌روز باشند. اگر از منابع غلط و قدیمی استفاده کنید، پایان‌نامه شما مورد قبول داوران نخواهد بود. به یاد داشته باشید هرچقدر از منابع معتبرتری استفاده کنید، پژوهش و پایان‌نامه شما کیفیت بهتری خواهد داشت. قبل از انجام هر کاری باید منابع درست و آپدیت را برای انجام پژوهش‌های خود انتخاب کنید.

    بیان منابع در پرانتز و در انتهای هر پاراگراف و جمله باعث افزایش اعتبار پایان‌نامه می‌شود. سعی کنید نام تمام منابعی که استفاده کرده‌اید را در مقاله بگنجانید.

    5. اشتباه در برنامه ریزی پژوهش

    اگر برای انجام پژوهش، برنامه‌ریزی درستی داشته باشید زمان و هزینه زیادی را از دست نمی‌دهید. برنامه‌ریزی درست به کار شما نظم می‌دهد و کمک می‌کند در زمان مقرر، پروژه را تحویل دهید. از طرفی در این فرایند؛ خستگی کاملا طبیعی است. باید سعی کنید برنامه خود را طوری بچینید که زمان کافی برای استراحت هم داشته باشید.

    6. اشتباه در اجرای زمان‌بندی

    ممکن است زمان نوشتن پایان‌نامه به فکر رقابت با هم‌کلاسی‌هایتان باشید و به دلایلی از جمله دلسردی، خستگی و تنبلی، نگارش را به تعویق بیندازید. این فواصل زمانی اگر طولانی شوند موجب می‌شود بعضی مواردی که باید در نوشتن پایان‌نامه به‌کار ببرید را فراموش کنید. اگر این فرایند ادامه پیدا کند، کیفیت پژوهش شما با افت شدید مواجه می‌شود. با جدیت و به طور مستمر و مرتب فرایند پژوهش و نگارش پایان‌نامه خود را پیش ببرید تا در زمان تحویل دچار فشار مضاعف نشوید.

    7. اشتباه در جستجوی پیشینه تحقیق

    کلی‌نگر نباشید و به جزئیات منابع مهم و اصلی توجه کنید. یافته‌های پژوهش قبلی را به‌دقت بررسی کنید. حین مطالعه نکات کاربردی را یادداشت کنید و حتماً منابع را ذکر کنید تا اگر زمانی نیاز به آن مطلب داشتید بدانید به کجا باید رجوع کنید.

    8. اشتباه درجمع‌آوری اطلاعات

    از رفتن به حاشیه بپرهیزید و اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که به آن‌ها نیاز دارید. از جمله اشتباهات رایجی که دانشجویان انجام می‌دهند این است که اطلاعات را به‌صورت پراکنده جمع‌آوری می‌کنند و این باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود.

    9. اشتباه در انجام روش‌های تحقیق

    بسیاری از دانشجویان حتی با روش‌های درست تحقیق دررابطه‌با گرایش و موضوع پایان‌نامه خود را نمی‌شناسند. اگر با روش اشتباه پیش می‌روید باید روش خود را عوض کنید؛ زیرا اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید منسجم نخواهند بود.

    10. اشتباه در استفاده از ابزارهای موردنیاز

    دهمین اشتباه رایج که دانشجویان بسیاری آن را انجام می‌دهند این است که نمی‌دانند چگونه باید از ابزارهای موردنیازشان استفاده کنند. این ابزارها شامل برخی از نرم‌افزارهای آماری، پرسش‌نامه‌ها و آزمون‌ها هستند.

    11. اشتباه در نوشتن فصول پایان نامه

    تا به حال از خود پرسیده‌اید چگونه باید پایان‌نامه را فصل‎بندی کنید؟ فصل‌بندی شما متناسب با موضوع و محتوای پایان‌نامه باشد. درواقع حفظ انسجام مفاهیم و مطالب، برعهده فصل‌بندی درست پایان‌نامه است. نگارش درست، نداشتن غلط املایی و استفاده درست از قواعد دستوری از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

    12. استخراج نکردن مقاله از پایان نامه

    اگر می‌خواهید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید یک مقاله از پایان‌نامه خود استخراج کنید. همچنین می‌توانید این مقاله را به مقاله ISI تبدیل کنید که در مسیر تحصیلی شما و مصاحبه دکتری به شما کمک زیادی می‌کند.

    13. تحت تاثیر کارها و اطرافیان قرار گرفتن

    بیش از حد تحت‌تاثیر روند تحقیق افراد دیگر و کارهای بقیه باعث می‌شود شما در مسیر با کوچک‌ترین مشکلی اعتمادبه‌نفستان را از دست بدهید و کل روند پروژه دستخوش تغییرات منفی بشود. این را درنظر بگیرید که در روند کار باید منتظر چالش‌های مختلف باشید و تصور نکنید بدون پیش آمدن مشکل قرار است کاری را به پایان برسانید.

    14. دقت نکردن به فونت و جزئیات متن مقاله

    به کار بردن و دقت کردن به مسائلی مثل انتخاب فونت مناسب و تمیز بودن پایان نامه باعث افزایش خوانایی مقاله می شود. برخلاف تصور برخی دانشجویان، اهمیت دادن به مسائل جزئی و کوچک می‌تواند امتیازات مثبتی برایتان به وجود بیاورد.

    15. جایگذاری اشتباه جدول و نمودارها

    قرار دادن جدول‌ها و نمودارها باید بعد از فهرست عناوین باشد. برخی دانشجویان از این موضوع اطلاعی ندارند و این نکته را رعایت نمی‌کنند.

    16. پرهیز از نوشتن مسائل کم اهمیت و نامرتبط

    جای نوشتن جملات و مطالب صمیمی در مقاله نیست. استفاده کردن از عبارات دوستانه و عاطفی در پژوهش نه تنها کار درستی نیست، بلکه از اعتبار و ارزش آن کم می‌کند. از حواشی بپرهیزید و اصل موضوع را پیش بگیرید.

    17. مشخص کردن هدف از نوشتن پایان نامه

    بسیاری از دانشجویان زحمت نوشتن مقاله را به دوش می‌کشند، اما قبل از شروع، انجام یک تحقیق ساده را برای پر بار کردن متن از خود دریغ می‌کنند. قبل از نوشتن مقاله مشخص کنید جامعه هدف شما چه کسانی هستند و این پایان نامه چه دردی از آن‌ها دوا می کند و کجا به کارشان می‌آید.

    18. بیان ساده و قابل فهم مقاله

    برخی دانشجویان تصور می‌کنند استفاده از کلمات بسیار سخت و پیچیده باعث می‌شود نتایج مثبتی کسب کنند. اما واقعیت این است هرچقدر متن و کلمات استفاده شده در مقاله ساده‌تر و سلیس‌تر باشد، افراد بیشتری جذب آن می شوند.

    19. مرتبط نبودن بخش‌های پایان‌نامه به یکدیگر

    این مورد هم از سری اشتباهاتی است که توسط یک سری از دانشجویان تکرار می‌شود. مرتبط نبودن بخش‌های مختلف پایان‌نامه به هم باعث ایجاد یک متن ناکارآمد و بدون انسجام می‌شود که فقط خواننده را سردرگم می‌کند. موضوع پایان‌نامه نباید از هدف اصلی خود دور شود و یکپارچگی در کل متن باید احساس شود.

    20. عدم تسلط به نرم‌افزارهای آماری

    یکی از نقاط ضعف برخی از دانشجویان، آشنایی نداشتن با نرم‌افزارها و آزمون‌های آماری است که باید خیلی سریع برای اصلاح آن اقدام کنند.

    سخن پایانی

    نوشتن پایان‌نامه یکی از مواردی است ممکن است با اشتباهات زیادی همراه باشد. یکی از راه‌های جلوگیری از این اشتباهات این است که مشاوره درستی در این راه داشته باشید. کافه یادداشت یکی از مؤسساتی است که می‌تواند به شما مشاوره درست و مناسبی برای دفاع از پایان‌نامه ارائه دهد. فرقی ندارد در حال نگارش پایان‌نامه یا رساله دکتری هستید؛ در هر دو حالت می‌توانید روی کمک کافه یادداشت حساب کنید و بهترین و باکیفیت‌ترین پایان‌نامه را ارائه کنید. از طرفی اگر زمان نگارش پایان‌نامه و رساله دکتری را ندارید، کافه یادداشت می‌تواند این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهد.

    کافه یادداشت

    تیم پژوهشی کافه یادداشت کار خود را از سال ۱۳۸۹ به مدیریت آقای احسان عطایی فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه امام رضا (ع) مشهد آغاز کرد؛ زمینه فعالیت های این تیم از ترجمه و خلاصه سازی شروع شده و به مشاوره در انجام پروپوزال، پایان نامه، مقالات دانشگاهی و سمیناری ختم می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *