رساله دکتری و پایان نامه ارشد شامل چه شباهت ها و تفاوت هایی هستند؟

,
رساله دکتری و پایان نامه ارشد شامل چه شباهت ها و تفاوت هایی هستند؟
  • در هر دوره تحصیلی که هستید باید یک پژوهش انجام دهید و نتیجه آن را به صورت مکتوب ارائه کنید. اما همه دانشجویان برای تکمیل تحصیلات خود باید یک پژوهش نهایی را انجام دهند.

    این پژوهش در مقطع کارشناسی ارشد، پایان‌نامه و در مقطع دکترا، رساله یا تز نام دارد. خیلی از افراد هنوز نمی‌دانند فرق بین پایان نامه ارشد و رساله دکتری چیست. ما هم تصمیم گرفتیم شباهت‌ها و تفاوت‌های رساله دکتری و پایان نامه ارشد را در این مقاله بررسی کنیم.

    تیم متخصص کافه یادداشت، با تضمین کیفیت و تحویل به موقع آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام پایان نامه دانشگاهی می باشد. با اعتماد به تیم ما، پایان نامه ایده‌آل خود را ارائه کنید. راهنمایی متخصصان ما در انتظار شماست. برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 09359816287 در تماس باشید.

    رساله دکتری و پایان نامه ارشد چیست؟

    پایان نامه یک پژوهش است که همه دانشجویان باید این تحقیق را انجام دهند و به صورت مکتوب گزارش کنند. این پژوهش باید طبق اصول خاصی انجام شود. همچنین نگارش پایان‌نامه قواعد خاص خود را دارد و جزو واحدهای درسی است؛ بنابراین تا نمره پایان‌نامه را کسب نکنید، نمی‌توانید مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید.
    رساله دکتری هم مانند پایان نامه یه پژوهش عملی است و تا نمره قبولی را برای این پژوهش کسب نکنید، قادر به دریافت مدرک تحصیلی خود نخواهید بود. این مورد را می‌توان اولین شباهت رساله دکتری و پایان نامه ارشد دانست.

     

    شباهت های رساله دکتری و پایان نامه ارشد

    o هر دو قانون یکسان دارند.

    هم رساله دکتری و هم پایان نامه ارشد، قوانین مشترکی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    •  سرقت ادبی جرم محسوب می‌شود. تا می‌توانید خاص بنویسید.
    • استفاده از روش‌های غیر اخلاقی در گردآوری اطلاعات باعث می‌شود جریمه سنگینی را پرداخت کنید.
    • لازم است مهارت‌های تحلیلی خود را به خوبی تقویت کنید تا بتوانید از نتایج نهایی پشتیبانی کنید.
    • اصول نوشتار خاص را باید رعایت کنید.
    • هر دو باید در موعد مقرر ارائه داده شوند.
    • نمونه خوانی، رفع ایرادات و ویراستاری تخصصی از واجبات است.

    o روش انتخاب موضوع کاملا مشابه است.

    فرقی نمی‌کند پایان نامه می‌نویسید یا رساله دکتری. در هر دو صورت باید موضوع را خودتان انتخاب کنید.

    o ساختار یکسان دارند.

    ساختار رساله دکتری و پایان نامه ارشد، هر دو شامل مقدمه، مرور ادبیات پژوهش و مطالعات، روش تحقیق، نتایج تحقیق، بررسی و نتیجه‌گیری، منابع و ارجاعات است.

    o ارائه پروپوزال در هر دو اجباری است.

    هم رساله دکتری و هم پایان نامه ارشد نیاز به ارائه پروپوزال دارند. در هر دو دوره تحصیلی باید قبل از شروع نگارش نتایج پژوهش، پروپوزالی را ارائه کنید. البته باید بدانید که نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری تفاوت‌هایی دارد که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

    o دفاع در هر دو اجباری است.

    دفاع کردن از رساله دکتری و پایان نامه ارشد اجباری است و باید انجام شود. شما باید در جلسه‌ای در مقابل اساتید و یا به عبارتی داوران بایستید و پروسه انجام پژوهش را برایشان روایت کنید.

    تفاوت های رساله دکتری و پایان نامه

    نوبت به تفاوت‌ها می‌رسد. تفاوت‌های زیادی میان رساله دکتری و پایان نامه ارشد وجود دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

    o هدف از انجام رساله دکتری با هدف از انجام پایان نامه ارشد متفاوت است.

    فرقی نمی‌کند رساله دکتری می‌نویسید یا پایان‌نامه ارشد. در هر دو صورت باید به چند سوال علمی پاسخ دهید و برای همه سوالات راه‌حل مناسب ارائه کنید. در پایان‌نامه ارشد با نحوه انجام کارهای پژوهشی آشنا می‌شوید و مهارت کسب می‌کنید، اما در پروسه نوشتن رساله دکتری شما با انجام کارهای پژوهشی آشنا هستید و الان وقت آن است که به داوران ثابت کنید کاملا مستقل می‌توانید پروژه را انجام دهید.

    o حجم و نحوه نگارش رساله دکتری و پایان نامه ارشد متفاوت است.

    میانگین حجم یک پایان‌نامه ارشد ممکن است 100 صفحه باشد. اما در رساله دکتری به جزئیات بیشتر توجه می‌شود و ممکن است تا 400 صفحه هم طولانی شود. البته توجه داشته باشید که این امر با توجه به رشته، گرایش و موضوعی که انتخاب کردید تغییر می‌کند.

    o زمان نگارش رساله دکتری و پایان نامه ارشد متفاوت است.

    پایان‌نامه ارشد را باید در انتهای دوره کارشناسی ارشد بنویسید اما رساله دکتری را باید در طول دوران تحصیل بنویسید.

    o تفاوت زیادی در انتخاب نوع موضوع وجود دارد.

    رساله دکتری باید یک موضوع جدید باشد که کسی قبلا به آن نپرداخته است. از طرفی نیاز به خلاقیت بیشتر و طبعا زحمت بیشتری دارد. اما در پایان‌نامه ارشد ممکن است موضوع شما، موضوعی باشد که نتایج پژوهش‌های قبلی را کامل می‌کند.

    o نوع پروپوزالی که در هر دوره برای استاد ارسال می‌کنید متفاوت است.

    همانطور که گفته شد رساله دکتری جزئیات بیشتری دارد و برای پروپوزال هم باید همه‌چیز مفصل‌تر باشد. اما در پایان‌نامه ارشد تنها کافیست به نکات اساسی و مهم اشاره کنید.

    o روش تحقیق متفاوت است.

    شما در دوره کارشناسی ارشد خود با کارهای تحقیقی آشنا شده‌اید. در نوشتن رساله دکتری باید سعی کنید نظریه‌های جدیدی را ارائه کنید و توانایی علمی خود را در قالب نظرات مختلف به داوران ثابت کنید. هنگام نوشتن پایان‌نامه ارشد شما از یک روش تحقیق استفاده می‌کنید، اما موقع نوشتن رساله دکتری ممکن است از چند روش پژوهش به صورت ترکیبی استفاده کنید.

    کلام آخر

    اگر دانشجوی مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد هستید و برای انجام رساله دکتری و پایان نامه ارشد نیاز به کمک دارید می‌توانید از موسسه حرفه‌ای کافه یادداشت کمک بگیرید. همچنین اگر نیاز به ترجمه تخصصی دارید می‌توانید روی کمک کافه یادداشت حساب کنید. یکی از مواردی که باعث می‌شود این موسسه نسبت به رقیبان خود برتری داشته باشد، پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته است.
    سفارش و تحویل آنلاین، ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی، همچنین ترجمه متون فرانسوی و عربی از دیگر خدمات این موسسه است که می‌تواند به شما کمک کند بهترین تز دکتری یا پایان نامه ارشد را بنویسید و به راحتی نمره قبولی را کسب کنید.

    کافه یادداشت

    تیم پژوهشی کافه یادداشت کار خود را از سال ۱۳۸۹ به مدیریت آقای احسان عطایی فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه امام رضا (ع) مشهد آغاز کرد؛ زمینه فعالیت های این تیم از ترجمه و خلاصه سازی شروع شده و به مشاوره در انجام پروپوزال، پایان نامه، مقالات دانشگاهی و سمیناری ختم می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *