ثبت نام آیلتس – بررسی ویژگی ها و ساختار آیلتس آکادمیک (آپدیت جدید)

,
آیلتس آکادمیک - آیلتس جنرال
  • تمام متقاضیان مهاجرت بسته به هدف خود نیاز به دریافت مدرک آیلتس آکادمیک یا جنرال دارند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی لازم است که حد نصاب نمره خود را بر اساس سایت دانشگاه بدانند و بعد از آمادگی لازم، برای ثبت نام آیلتس آکادمیک اقدام کنند. در این مقاله ساختار آیلتس آکادمیک و سیستم نمره دهی آن برای داوطلبان توضیح داده شده است. آزمون آیلتس تنها یکی از آزمون های زبان انگلیسی است که در این مقاله با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

    آزمون آیلتس چیست؟

    آیلتس (IELTS) از اختصار واژه های International English Language Testing System به معنای سیستم آزمون زبان انگلیسی در سطح بین المللی می باشد. افرادی که زبان مادری آن ها انگلیسی نیست، برای زندگی و مهاجرت کاری یا تحصیلی نیاز دارند که مهارت های زبان انگلیسی خود را اثبات کنند. دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: آزمون آیلتس آکادمیک و آزمون آیلتس جنرال.

    ۱ آیلتس جنرال چیست؟

    این نوع آیلتس ویژه افرادی است که تصمیم مهاجرت غیرتحصیلی به کشورهای خارجی دارند. آیلتس جنرال معمولا برای افرادی است که برای مهاجرت کاری نیاز به کسب نمره قبولی در آیلتس را دارند و طبیعتا نمره قبولی آن از نمره آیلتس آکادمیک پایین تر است. از نظر اعتبار نیز آیلتس جنرال اعتبار کمتری نسبت به آیلتس آکادمیک دارد.

    ۲-۱ آیلتس آکادمیک چیست؟

    آزمون آیلتس آکادمیک بر خلاف آیلتس جنرال مخصوص کسانی است که تصمیم دارند در دانشگاه های خارج در یکی از مقاطع تحصیلی، ادامه تحصیل دهند. حد نصاب نمره مربوط به آیلتس آکادمیک در رشته و دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد. لذا ضروری است قبل از اقدام، سایت دانشگاه را بررسی کرد. البته در برخی کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا، ایرلند و نیوزلند برای شغلهایی مانند کار در رشته های علوم پزشکی نیاز به ارائه مدرک آیلتس آکادمیک نیز می باشد.

    آزمون آیلتس چیست؟

    ۲-۱-۱ مهارت های آزمون آیلتس آکادمیک

    آزمون آیلتس آکادمیک دارای ۴ بخش مختلف می باشد که ۳ بخش آن طی یک روز و بخش باقیمانده در روز مجزایی برگزار می شود. این آزمون دارای بخش های لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ می باشد. سیستم نمره دهی آیلتس در هر بخش از ۰ تا ۹ بوده که نمره هر قسمت به صورت جداگانه و نیز نمره کلی (overall) در کارنامه درج خواهد شد. در قسمت زیر به شرح بخش های مختلف آن پرداخته شده است.

    آزمون آیلتس آکادمیک

    لیسنینگ (listening) در آزمون IELTS

    این بخش، اولین قسمت آزمون آیلتس آکادمیک است و مدت زمان این قسمت آزمون، ۳۰ دقیقه است. بخش لیسنینگ دارای ۴ قسمت بوده که میزان سختی هر قسمت به ترتیب رو به افزایش می باشد. سوال های موجود در بخش اول به صورت مکالمه روزمره مانند مکالمه در هتل بین دو فرد است. قسمت دوم معمولا به صورت یک سخنرانی اجتماعی مانند گزارش ترتیب برنامه های یک کنفرانس می باشد. قسمت سوم به صورت مکالمه بین ۲ تا ۴ نفر درباره موضوعات دانشگاهی و یا آموزشی مانند مکالمه بین دانشجویان درباره برنامه ریزی برای پیشبرد یک پژوهش یا پروژه تحقیقاتی است. قسمت چهارم و آخر لیسنینگ معمولا درباره موضوع علمی مانند یک ارائه دانشگاهی است.

    قبل و یا بعد از پخش قسمت لیسنیگ یا همان مکالمه، هیچ فرصتی برای خواندن سوالی وجود ندارد. اما در صورتی که با آزمون از قبل آشنایی داشته باشید، این امکان وجود دارد که در زمان پخش توضیحات هر بخش، سوال ها را بخوانید. در زمان خواندن سوال ها، سعی کنید کلمات کلیدی را تعیین کرده تا به محض پخش مکالمه، با شنیدن آن کلمات کلیدی قادر به پاسخگویی سوالات باشید. در صورت نوشتن جواب کامل سوالات، در حین پخش مکالمه، بخشی از لیسنینگ را از دست خواهید داد. پس بهتر است جواب ها را به صورت کاملا خلاصه بنویسید. سوال های موجود در این بخش معمولا به صورت تطبیق دادن، چهار گزینه ای، پر کردن فرم، نام گذاری نقشه و نمودار و جواب کوتاه دادن به سوالات و.. می باشد. این سوالات توانایی فرد را در فهم موضوع اصلی مکالمه و اطلاعات پراکنده موجود در آن، مورد سنجش قرار می دهد.

    ریدینگ (Reading) در آزمون IELTS

    دومین بخش آزمون آیلتس آکادمیک دارای ۴۰ سوال بوده و مدت پاسخگویی به آن ها ۶۰ دقیقه می باشد. این بخش دارای سه متن حاوی شامل ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه و به صورت توضیحی و تحلیل به همراه سوالات و در قالب یک دفترچه به متقاضی داده می شود. موضوعات این قسمت به گونه ای طراحی شده که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به راحتی قابل درک می باشد. به عبارت دیگر، این موضوعات تخصصی و رشته ای نیست و از داخل کتاب ها و مجلات و روزنامه ها آورده شده است. در این قسمت، زمان بندی مناسب داوطلب برای پاسخگویی اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه می شود که برای دریافت موضوع کلی ریدینگ و مطالعه سطحی آن ها، حداکثر ۵ دقیقه اختصاص دهید.

    مهارت های مورد ارزیابی در این بخش شامل توانایی دنبال کردن بحث، تشخیص و تعیین نگرش و هدف نویسنده، درک اصل مطلب، درک ایده اصلی و درک جزئیات می باشد. سیستم نمره دهی این بخش به این صورت است که هر جواب درست، یک نمره از ۴۰ دارد و در آخر، نمره پایانی در مقیاس ۹ محاسبه می شود.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمون آیتلس کلیک کنید!

    رایجترین اشتباهات در آزمون IELTS که باعث رد شدن شما در این آزمون می شود

    رایتینگ (Writing) در آزمون آیلتس

    این بخش از آزمون آیلتس آکادمیک دارای ۲ بخش و در مجموع ۶۰ دقیقه زمان پاسخگویی می باشد که در قسمت اول لازم است حداقل ۱۵۰ تا ۱۸۰ کلمه و در قسمت دوم حداقل ۲۵۰ کلمه نوشته شود. موضوعاتی که برای رایتینگ ارائه می شود معمولا افراد تحصیل کرده و متقاضیان مهاجرت تحصیلی توانایی پاسخگویی را دارند. در واقع این بخش، سنجش توانایی نگارش داوطلب را انجام می دهد.

    رایتینگ دارای دو قسمت می باشد که در قسمت اول (تسک ۱) نمودار، تصویر و یا جدولی داده می شود که داوطلب باید اطلاعات موجود در آن ها را خلاصه، مقایسه، و یا تجزیه و تحلیل کند. در قسمت دوم (تسک ۲)، معمولا سوالی مطرح می شود که داوطلب باید نظر موافق و یا مخالف و دلایل خود را ارائه دهد. به عبارت دیگر باید در ارتباط با یک موضوع، مشکل و یا استدلال مناسب نوشته شود. سبک نوشتار در این دو قسمت باید به صورت علمی و نیمه رسمی باشد. در بخش رایتینگ، معمولا عملکرد داوطلب در تسک ۲ تاثیر بیشتری در نمره نهایی این بخش داشته و ۲ برابر موثر می باشد.

    پیش از ثبت نام آزمون آیلتس آکادمیک، باید آمادگی لازم در تمام بخش ها به دست آید. برخی وبسایت های خارجی به داوطلبان برای کسب آمادگی آیلتس آکادمیک کمک می کنند. به عنوان مثال، https://www.usingenglish.com برای تقویت رایتینگ، متقاضیان را کمک می کند.

    اسپیکینگ (Speaking)

    قسمت پایانی آزمون آیلتس آکادمیک است که دارای ۳ قسمت بوده و معمولا ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد. در قسمت اول، سوال ها در زمینه معرفی خود فرد، وضعیت خانوادگی و شغلی، محل زندگی و علایق و … است. در قسمت دوم، باید داوطلب درباره موضوع پرسیده شده، اظهار نظر کند و درباره آن توضیح دهد. قسمت سوم که موضوعی مشابه قسمت دوم دارد و یک بحث سازماندهی شده است که باید ایده های جدید را درباره آن موضوع مطرح کنید. در واقع این بخش، توانایی داوطلب را در مکالمه به زبان انگلیسی و مکالمه در موضوعات مختلف و نیز برقراری ارتباط مورد سنجش قرار می دهد. لازم به یادآوری است که در بخش اسپیکینگ، صداها از ابتدای مصاحبه ضبط می شود.نمره دهی در این بخش بر اساس عملکرد داوطلب در طول مکالمه و نیز معیارهای آزمون آیلتس مانند دایره لغات، تنوع ساختارهای مورد استفاده، تلفظ صحیح و تسلط و انسجام کلام انجام می شود.

    ۲- زمان برگزاری آزمون آیلتس آکادمیک

    این آزمون به طور معمول بسته به موقعیت جغرافیایی داوطلب، چندین بار در طول سال برگزار می شود. بنابراین با توجه به هزینه نسبتا بالای این آزمون، می توان بدون نگرانی درباره زمان آزمون، در صورت آمادگی کامل برای ثبت نام آیلتس آکادمیک اقدام کنید

    ۳-ثبت نام آزمون آیلتس آکادمیک

    برای ثبت نام آزمون آیلتس آکادمیک لازم است از مراکز رسمی و مورد تایید برگزاری آیلتس اقدام کرد. برای تعیین مرکز آزمون، شهر مورد نظر و نیز تاریخ آن باید به وب سایت رسمی آیلتس مراجعه کرد و در یکی از تاریخ های مورد نظر که آزمون آیلتس برگزار می شود، ثبت نام کرد. هزینه ثبت نام آیلتس آکادمیک در تمامی شهرها و موسسه های رسمی برگزارکننده آزمون، یکسان بوده و هرگونه تغییری در هزینه آن با ما که نام بهترین سایت ترجمه و مشاوره پایان نامه را یدک می کشیم در تماس باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *